Theological Thoughts on Tawhid in Attar’s Masnavies
Subject Areas : Research in Iranian classical literatureFarideh Mohseni Hanjani 1 , Ahmad Khatami 2 *
1 -
2 -
Keywords: Persian Poetry Attar, Mysticism Theology Monotheism.,
Abstract :
Mystical literature has always been accompanied by secrets and mysteries; and understanding the concepts, interpretations, terms and themes mentioned in mystical poems and proses such as theological themes has never been easy since they are mixed with special symbols and allegories. The elements of mystical literature, though not that complicated, bring up deep questions in mind, for which finding the answers requires true understanding of mystical, religious and theological insights of the authors. Attar is one of those mystic poets who has incorporated his beliefs and religious attitudes with a mystical virtue in all his works. Using a descriptive-analytical method, assuming that Attar’s mystical thoughts are incorporated with his theological thoughts, this paper tries to investigate the effects of different theological schools on the intellectual and mystic basis of monotheism (Tawhid) theme in Attar’s works with respect to his well-known four Masnavi books. The results show that the influence of theological issues on these works is too much that any account of Attar’s works without learning about his theological insights would be incomplete. However, it would be useless to insist on assigning him to one specific theological school.
قرآن کریم.
تفتازانی، سعدالدین (1409) شرح المقاصد، قم، الشریف الرضی.
حلی، حسن بن یوسف (1376) کشف المراد، ترجمه و شرح به قلم ابوالحسن شعرانی، چاپ هشتم، تهران، اسلامیه.
سبحانی، جعفر (1412) الالهیات علی هدی الکتاب و السنه و العقل، قم، المرکزالعالمین للدراسات الاسلامیه.
السیوطی، جلال¬الدین(1373) الجامع الصغیر فی احادیث البشیر النذیر، مصر، قاهره.
شریف، میان محمد (1389) تاریخ فلسفه در اسلام، چاپ دوم، تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
شهرستانی، محمد بن عبدالکریم(1364) الملل و النحل، چاپ سوم، قم، الشریف الرضی.
طبرسی، احمدبنعلی(1381) الاحتجاج، ترجمه جعفری، تهران، اسلامیه.
مشکوه¬الدینی، تهران، موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
عطار، فریدالدین (1392 الف) اسرارنامه، مقدمه، تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعی کدکنی، چاپ ششم (ویرایش سوم)، تهران، سخن.
------------- (1392 ب) الهی¬نامه، مقدمه، تصحیح وتعلیقات محمدرضا شفیعی کدکنی، چاپ ششم (ویرایش سوم)، تهران، سخن.
------------- (1386) مصیبت¬نامه، مقدمه، تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعی کدکنی، (ویرایش دوم)، تهران، سخن.
------------- (1384) منطق¬الطیر، مقدمه، تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعی کدکنی، (ویرایش دوم)، تهران، سخن.
عین¬القضات (1389) تمهیدات، با مقدمه و تصحیح و تحشیه و تعلیق عفیف عسیران، تهران، منوچهری.
غزالی، محمد (1351) احیاء علوم¬الدین، ترجمه مویدالدین محمد خوارزمی، به کوشش حسین خدیوجم، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی.
فیاض لاهیجی، عبدالرزاق (1383) گوهرمراد، مقدمه از زین¬الدین قربانی، تهران، سایه.
المناوی، محمد عبدالرئوف (1938) فیض القدیر (شرح الجامع الصغیر)، قاهره، مکتبه مصطفی محمد.
المنطقی السجستانی، ابوسلیمان (1974) صوان الحکمه، و ثلاث رسائل، حققه و قدّم له الدکتور عبدالرحمن بدوی، تهران، بنیاد فرهنگ ایران.
میبدی، رشیدالدین (1344) کشفالاسرار و عدهالابرار، به سعی و اهتمام علیاصغر حکمت، تهران، ابنسینا.