همآموزی خورشیدشاه و ریدک: مقایسۀ آموزش در دو متن خسرو قبادان و ریدکی (پیشا اسلامی) و سمک عیار (قرن ششم هجری)
محورهای موضوعی : پژوهشهای ادبیات کلاسیک ایرانمحمد تمدن 1 * , عبدالحسين فرزاد 2
1 -
2 - دانشیار دانشگاه آزاد تهران، واحد علوم و تحقیقات، گروه زبان و ادبیات فارسی
کلید واژه: داستان سمک عیار خسرو قبادان و ریدکی آموزش در دورۀ ساسانی ادب میدانداری آموزش موسیقی,
چکیده مقاله :
برخی از صاحبنظران بر این باورند که پیشینۀ داستان «سمک عیار» به پیش از اسلام و احتمالاً به دورۀ پارتها میرسد. مقالۀ پیش رو در یک مطالعۀ تطبیقی، مقایسهای است دربارۀ آموزشهایی که «خورشید شاه»، از قهرمانان اصلی کتاب سمک عیار (مکتوب ۵۸۵ ه.ق) و «ریدک خوشآرزو»، از اشرافزادگان ساسانی (متن پهلوی خسرو قبادان و ریدکی) در کودکی میبینند و مهارتهایی که میآموزند. شباهت بسیاری میان این آموزشها وجود دارد که این شباهتها شاید بتواند ظن پیشا اسلامی بودن اصل داستان سمک عیار را تقویت کند. روش تحقیق در این مقاله، توصیفی- مقایسهای و مبتنی بر شواهدی از این دو متن و کوشش در تأیید فرض پیشگفته است.
Some scholars believe that the history of “Samak Ayyar” story roots in pre-Islamic era and possibly in Parthia era. The comparative article is a comparison on educations provided and skills taught for “Khorshid Shah”, one the main heroes of “Samak Ayyar” book (written in 585 Hegira) and “well-ambitious Ridak”, one of the Sassanid noblemen (The Pahlavi Text of Khosrow Ghobadan and Ridaki);. There are many similarities between their educations that can strengthen this possibility that Samak Ayyar is a pre-Islamic story. Research Method is a Library one and based on evidences from these two texts and attempts to prove abovementioned point.