تلفن همراه به عنوان رسانه مكتوب: مطالعهاي گفتماني از متون طنز پيام كوتاه فارسي
محورهای موضوعی : پژوهشهای ادبیات کلاسیک ایرانبهروز محمودی بختیاری 1 * , آرزو آديبيك 2
1 -
2 -
کلید واژه: پيام كوتاه تلفن همراه تحلیل گفتمان تلویح طنز,
چکیده مقاله :
استفاده روزافزون از تلفن همراه در جامعه امروز، با توجه به امكاناتي كه خدمات آن در اختيار ميگذارد، ارتباطات فردي و كلامي ما را دگرگون كرده است. ارزاني نسبي خدمات پيام كوتاه نسبت به مكالمات، در كنار امكان ارسال گروهي پیام به تعداد زياد باعث شده است كه فرهنگ جديدی در استفاده از پيام كوتاه به ويژه در ميان جوانان پديد آيد و تلفن همراه عملاً به رسانهاي مكتوب مبدل شود. اين پژوهش با توجه به اهميت اين شيوه نوين ارتباطي، به بررسي يكي از مهمترين كاركردهاي استفاده از پيام كوتاه يعني طنزهاي ارسالي میپردازد و عوامل اصلي ايجاد طنز را بررسي ميكند. هدف آن است که رایجترین کاربردهای طنز و گرایشهای غالب ناظر بر شکلگیری این گونه شوخیها از منظر تجزیه و تحلیل کلام بررسی شود. نويسندگان با بررسی دادههای موجود دریافتند که در شمار بیشتری از پیامکهای ارسالی اصول همکاری گرایس به صور مختلفي نقض شدهاند.
The growing use of cell-phones in the modern society, regarding the various services they provide, has changed both our interpersonal and verbal communications. Being of relatively low cost, and able to simultaneously send a message for larger groups of people, SMS has indeed turned into a written medium which has resulted in a new culture in sending messages, especially among the youth. Considering the importance of this new way of communications, the present article studies its widly used application, i.e. the humors sent through SMS. The purpose of the research is to study, from a discourse analysis perspective, the most common techniques, and the most dominant approaches in forming humors. Having analysed the data, we found that in most cases the Grician Co-operative Maxims have been violated in different ways.