بررسی جریان اعتراض در شعر و سینمای دفاع مقدس با تکیه بر آثار «علیرضا قزوه» و «ابراهیم حاتمیکیا»
محورهای موضوعی : پژوهشهای ادبیات کلاسیک ایرانساجده تقیزاده 1 * , غلامرضا کافی 2
1 -
2 - عضو هیات علمی دانشگاه شیراز
کلید واژه: اعتراض شعر دفاع مقدس سینمای دفاع مقدس علیرضا قزوه ابراهیم حاتمیکیا,
چکیده مقاله :
در حادثۀ عظیم دفاع مقدس، همچنان که در همۀ شئون زندگی مردم ایران تأثیر گذاشته است، با ورود به عرصۀ آثـار هنری و ادبی، نظام ارزشی خاصـی را نیز تبیین کرده است و هنرمندان دفاع مقدس، اصیل ترین وظیفۀ خود را حراست از این نظام ارزشی می دانند. از این رو هرگونه تغییر و تبدیل در این ارزش ها، واکنش هنرمندان را سبب شده و رفته رفته جریانی به نام «اعتراض» را پدید آورده است. در ایـن میان شعر و سینمای دفاع مقدس در یک همگرایی آشکار، مضمون اعتراض را جان مایۀ آثار خـود قرار داده است. در ایـن جستار میان رشته ای، ایـن همگرایی در دو قـسم اعتراض های اجـتماعی و اعـتراض های سیاسی نشان داده شده است. برای بررسی عنصر اعتراض در هنر دفاع مقدس، در این مقاله علاوه بر یادکرد چهره های مختلف شعر و سینما، بر آثـار نامورترین سینماگر دفـاع مقدس، «ابراهیم حاتمی کیا» و مشـهورترین شاعر مضمون اعتراض در شعر دفاع مقدس، یعنی «علی رضا قزوه» تأکید شده است.
The Great Event of Holy Defense not only affected all life aspects of Iranians, but also it explained and determined a special value system by its entrance into literary and artistic works; and Holy Defense artists believe that their duty is to preserve and custody this value system. Therefore every kind of change and transmutation in these values caused reactions of these artists and gradually made a movement named “Protest”; meanwhile, Holy Defense poetry and cinema has made “Protest” its main content. This convergence is shown in two kinds of social and political Protests in this interdisciplinary article. To review the Protest element in Holy Defense art, not only we named different famous faces in its poetry and cinema, but also we focused on works of one of the most famous Holy Defense cinema artists named “Ibrahim Hatami-Kia” and poets named “Alireza Qazve”.