صور خيال در شعر فريد «قادر طهماسبي»
محورهای موضوعی : پژوهشهای ادبیات کلاسیک ایرانمحمود براتي 1 * , مريم نافلي 2
1 -
2 -
کلید واژه: فريد شعر انقلاب و دفاع مقدس صور خيال,
چکیده مقاله :
صور خيال گوهر اصلي شعر است و معيار ارزش و اعتبار هنري شعر را تعيين ميکند. سبک شعر انقلاب و دفاع مقدس که تنها چند دهه از عمر آن مي گذرد؛ از جهت نامگذاري هنوز در هاله اي از ابهام به سر مي برد. شايد بتوان اين سبک را به پيروي از سبک مشروطه سبک جمهوري ناميد. بررسي آثار شاعران انقلاب و دفاع مقدس از جمله راهکارهاي مهم و تأثيرگذار در شناخت شعر انقلاب است. مطالعة اشعار فريد، شاعر برجستة انقلاب و دفاع مقدس علاوه بر آشنايي مخاطبان با سبک شاعر، شناخت بهتر و دقيق تر شعر انقلاب و دفاع مقدس را نيز به همراه خواهد داشت. از جمله سطوحي که در بررسي سبک يک اثر ادبي مورد بررسي قرار مي گيرد؛ سطح ادبي است. در اين مقاله اشعار فريد در سه دفتر پري ستاره ها، پري بهانه ها و پري شدگان، از نظر صور خيال بررسي و نتايج حاصل از آن به صورتهاي مختلفي مثل ترسيم جدول و نمودار براي خواننده به تصوير کشيده شد. عناصري، همچون تشخيص، تشبيه بليغ (بويژه به صورت ترکيب اضافي) استعاره بالکنايه و نماد در اشعار فريد نمود قابل توجهي دارد. کاربرد اين نوع تشبيهات علاوه بر ايجاد نوعي فشرده گويي در حوزة خيال، همانندسازي را به يکسان-سازي نزديک و نوعي اغراق در حوزة تشبيه عرضه مي کند.
Figures of speech are substance of poetry and the criteria for evaluating it. The term poetic style of the period of Islamic Revolution and Sacred Defense (the 1980-81 war between Iraq and Iran) is new, about three decades. This labeling is somehow ambiguous; it may be more accurate if we call it the style of Republic, following the style of Constitutionalism. Studying the works of the poets of Revolution and Sacred Defense, such as Farid, can help better know the characteristics of this style. In the present article Farid’s poetry is being studied regarding figures of speech used in his poem collections of ‘Pari-Setare-ha’ (fairy stars), ‘Pari-Bahane-ha’ (fairy excuses), and ‘Pari-shode-gan’ (turned into fairies). The result is shown in tables and diagrams. His use of Simile, metaphor, irony, and symbolism is remarkable in them. The use of similes here not only serves to concise writing in the field of imagination, it also approaches to identification, and causes some kind of exaggeration in the field of simile.