تحليل تقابل رویکردهای زنان در ادبیات داستانی با تأكيد بر داستانهاي دفاع مقدس
محورهای موضوعی : پژوهشهای ادبیات کلاسیک ایرانحمید رضایی 1 * , جهانگير صفري 2 , ابراهيم ظاهري 3 , روحالله كريمي 4
1 - گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور
2 - دانشگاه شهرکرد
3 -
4 -
کلید واژه: رمان دفاع مقدس زنان فرهنگ بومي فرهنگ غربي,
چکیده مقاله :
زنان به عنوان نيمي از جامعۀ انساني، در دوران معاصر نقش مهمي در تحولات اجتماعي و فرهنگي دارند و حضور پررنگ آنها در اجتماع نيز در بسياري از داستان ها انعكاس يافته است. در اين مقاله، با رويكرد پديدارشناسي توصيفي تلاش بر اين است كه به بررسي چهار گروه از زنان يعني زنان سنت گرا، طرفدار فرهنگ ايراني، غرب گرا و زنان سرگردان در پنج رمان معاصر پرداخته شود. در اين داستانها معمولاً زنان سنتي، زناني هستند كه به كارهاي درون خانه ميپردازند و دغدغه هاي آنها همان مسائل درون خانه است. زنان طرفدار فرهنگ ايراني، زناني اند كه از حيطۀ خانه بيرون آمده اند، به فعاليت هاي اجتماعي و سياسي مي پردازند و دفاع از آرمان ها و آموزه هاي فرهنگ ايراني را وظيفۀ خود مي دانند. گروهي ديگر، زنان غرب گرا هستند كه به اظهار نظر دربارۀ مسائل كشور ميپردازند، از فرهنگ غرب حمايت مي كنند، خواهان اصلاحات اساسي در وضعيت زن ايراني هستند و به وضع موجود معترض اند. زنان سرگردان، نه مانند زنان غرب گرا شيفتۀ فرهنگ غرب هستند و نه مانند زنان سنتي و طرفدار فرهنگ ايراني، فرهنگ بومي را پذيرفته اند؛ بلكه در بين اين دو فرهنگ سرگردان هستند.
Women, as composing half of society population, have significant roles in contemporary period’s social and cultural changes and their effective presence in society is manifested in many stories. Using Descriptive-phenomenological approach, this article attempts to analyze four groups of women, i.e. traditional women, Iranian culture-advocate women, westernized women, and wandering women in five contemporary novels. Traditional women are usually those homemakers or housekeepers paying attention just to domestic matters. Iranian culture-advocate women are those involved in social and political activities outside home and consider supporting and defensing Iranian culture ideals and doctrines as their own duties. Another group, i.e. westernized women, make claims about internal matters of country, support western culture, seek basic and fundamental reformations and protest against the current situation. Wandering women are not interested in western culture and do not follow and support Iranian domestic culture, but they are wandering in-between these two cultures.