مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش زبان و ادبیات فارسی1735-103017542020121Contemplation on the Concept of “Situation Requirement” and its Extension in Ma’ani تأملی در مفهوم «مقتضای حال» و گسترۀ آن در علم معانی120faقاسمبستانیدانشگاه تهرانکاملهبوعذاردانشگاه شهید چمران اهواز201889This article will discuss the concept of “situation requirement” in Ma’ani, and explain its implications for classical and modern rhetoricians by analyzing the extent and limitations of the concept of situation in their ideas. This study aims to create a dialogue between linguistic thoughts of modern and classical rhetoricians by considering the metatextual elements in regard to the concept of situation. In doing so, this research asks: what are the elements of “situation” in Ma’ani? Is it possible to compare “situation requirement” to the pragmatic approaches in linguistics? The method of this research is descriptive-analytical and after expressing the views of the classical and modern rhetoricians about “situation requirement", it is concluded that the difference in their approach to the metatextual elements of speech is due to two reasons: considering the situation before speech and the rhetorical and aesthetic functions of situation in Ma’ani.
این مقاله، تأملی در مفهوم مقتضای حال در علم معانی، تبیین گسترۀ آن نزد بلاغیون متقدّم و بررسی نظرهای بلاغتپژوهان جدید دربارۀ گستردگی یا محدودیّت مفهوم حال است. هدف از این بررسی، پرداختن به پرسشهایی است که ضمن ایجاد زمینۀ تعامل میان اندیشههای زبانشناختی بلاغیون متقدّم و جدید در توجّه به عناصر فرامتنی، رویکرد متفاوت علم معانی را در پرداختن به این عناصر مورد توجه قرار میدهد؛ پرسشهایی مانند اینکه «حال» در علم معانی شامل چه عناصری است و آیا امکان مقایسه میان «مقتضای حال» و رویکردهای کاربردشناختی در زبان وجود دارد؟ روش این پژوهش توصیفی- تحلیلی است و پس از بیان نظرهای بلاغیون متقدّم و جدید دربارۀ مقتضای حال به این نتیجه میرسد که رویکرد متفاوت بلاغیون در توجّه به عناصر فرامتنی سخن، به دو دلیل توجّه به حال پیش از ایراد سخن و کارکرد بلاغی و زیباشناسی آن در علم معانی است.
http://literature.ihss.ac.ir/fa/Article/Download/11023مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش زبان و ادبیات فارسی1735-103017542020121Representation of Religious Characteristics of the Islamic Revolution Discourse in Top War Novelsبازنمایی مؤلفههای مذهبی گفتمان انقلاب اسلامی در رمانهای شاخص جنگ135165faهاشمصادقی محسن آباددانشگاه نیشابورمنوچهر اکبریدانشگاه تهران2018929This study has aimed to examine the religious characteristics represented in Persian war novels from the perspective of Critical Discourse Analysi. To do so, the religious identity of warriors in their conduct with prisoners of war, discursive presuppositions about such issues as sacrifice and martyrdom, and the attitude of warriors towards such issues as represented in Persian prominent war novels have been analyzed. The results of the study revealed that the interdiscursivity of Persian war novels is composed of religious teachings and defense strategies. Furthermore, it was found that the Islamic Revolution discourse has articulated a religious semantic system based on Islamic ideological signifiers such as Jihad, sacrifice, martyrdom etc., and that it has consolidated the meaning of discursive signifiers by modeling the ‘eventof Ashoura’ , reference to the Quran, and utilising positive comments about martyrdom and consecration of that, thus facilitating the hegemonization of this discourse.
هدف این پژوهش، بررسی شاخصه ها و مؤلفه های مذهبی بازتولیده شده در رمان جنگ بر مبنای نظریة تحلیل گفتمان است. به این منظور هویت مذهبی رزمندگان در رفتار با اسرا و پیش فرض های گفتمانی و نگرش آنها نسبت به مقوله هایی همچون ایثار و شهادت، بر مبنای آرای بازتاب یافته در رمان های شاخص جنگ، احصا و بررسی شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که بیناگفتمانیتِ رمان جنگ از ترکیب آموزه های مذهبی و شیوه های راهبردی دفاع حاصل شده است. در این رمان ها، گفتمان انقلاب اسلامی با دال های ایدئولوژیک مبتنی بر مذهب نظیر جهاد، ایثار، شهادت و...، نظام معنایی مذهبی را مفصلبندی نموده است و به پشتوانة الگوسازی واقعة عاشورا، استناد به قرآن، کاربست تعابیر مثبت در باب شهادت و تبریک آن، معنای نشانه ها و دال های گفتمانی را تثبیت نموده و به هژمونیک شدن گفتمان یاری رسانده است. http://literature.ihss.ac.ir/fa/Article/Download/11059مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش زبان و ادبیات فارسی1735-103017542020121Analysis of the Reflection of Predictive Thoughts in Iranian legendsتحلیل بازتاب انديشههاي پيشگويانه در افسانههاي ايراني2143faعلی اکبراخوهپیام نور تهران جنوبآسیهذبیح نیاعمرانیزدفاطمه کوپادانشگاه پیام نورعلیپدرام میزاییدانشگاه پیام نور تهران2018116Forecast or Apocalypse is discovery, intuition and telling about future information, regardless of whether it will occur or not. Often, apocalyptic thoughts have emerged in Iranian myths and in popular beliefs because of the humans concern for the future and disposing of anxiety. The main motive for the emergence of these kinds of revelations, is the psychological pressures on humans; so that these thoughts play a role in promoting the future hope. In Iranian legends, various apocalyptic roles and numerous functions have been created due to the existence of the legend itself; most of these concepts are inextricably linked with the material and natural features of legend. The compatibility of natural states with their roles in popular belief is the main reason for these revelations.This research in a descriptive-analytical way, tries to answer the question: what is the most significant part of the revelations in Iranian legends? This study tries to answer the question in a descriptive - analytical way: what is the most important of all types of Revelation in Iranian legends? According to the research achievements, the most kind of revelation in iranian legends is related to “inspiration” and its least, the use of sleep language and dream as the most important manifestation of its expression.پيشگويي يا آپوکالیپس، کشف و شهود و اعلان واقعه ای در آینده، بدون در نظر گرفتن وقوع یا عدم وقوع آن است. اغلب اندیشه های آپوکالیپسی در افسانه های ایرانی و در باور عامه، به سبب نگرانی انسان از آینده و دفع اضطراب به وجود آمده و انگیزۀ اصلی پیدایش این نوع مکاشفه ها، فشارهای روانی واردشده بر آدمی است؛ به گونه اي كه این اندیشه ها در ارتقاي روحیة امید به آینده ايفاي نقش مي كنند. در افسانه هاي ايراني، نقش های متفاوت آپوکالیپسی و کارکردهای متعدد آن به سبب وجود خود افسانه پدید آمده اند. اکثر این مفاهیم با ویژگی-های مادی و طبیعی افسانه، پیوندی ناگسستنی دارند. تناسب حالت های طبیعی با نقش هاي آنان در باور عامه، سبب اصلی بروز این مکاشفه هاست. این پژوهش به شیوة توصیفی- تحلیلی و استواری بر چارچوب نظری میکوشد به این پرسش پاسخ دهد که شاخصترین قِسم مکاشفه ها در افسانه های ایرانی چیست؟ مطابق دستاوردهای تحقیق، بیشترین نوع مکاشفۀ موجود در افسانه های ایرانی، مربوط به «الهام» و کمترین آن، استفاده از زبان خواب و رؤیا به عنوان مهم ترین ابزار تجلی آن در این باره است. http://literature.ihss.ac.ir/fa/Article/Download/11109مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش زبان و ادبیات فارسی1735-103017542020121Critical Discourse Analysis of Samad Behrangi’s “Mahi Siah Kouchoulou”Taleتحلیل گفتمان انتقادی داستان «ماهی سیاه کوچولو» صمد بهرنگی107134faعلیرضامقدمدانشگاه شیرازمحمدحسن کریمی گروه مبانی تعلیم و تربیت، دانشگاه شیرازرحمان صحراگرد گروه زبانشناسی، دانشگاه شیرازشهرزاد شاهسنی گروه مبانی تعلیم و تربیت، دانشگاه شیراز2019731“Samad Behrangi” is a critic of the children's literature as well as the education system before him and tries to use the capabilities of children's literature to achieve his ideological goals.This study seeks to show how children's fiction, influenced by existing discourses and the social structure that produces these discourses, offers a different conception of education and how discourses reflect the concepts of education.This research attempts to show how children's fictional literature influenced by the existing discourses and the social structure producing these discourses, affords a different conception of education and how discourses play a role in reflecting the concepts of education. In this study, an attempt was made to review, analyze and explain the story of Behrangi’s “Mahi Siah Kouchoulou”Tale from Norman Fairclough’s approach. Our goal is to show what discourse or discourses the text is referring to by accurately analyzing the story and what relationship does this text establish between education and the social and political dimensions? Situational context reinforces the assumption of the author's ideological point of view. The result of this research, based on the analysis of critical discourse, is that Behrangi in this story has described and criticized four common contemporary discourses, namely authoritarianism, nationalism, religion and the Marxist left. The fourth discourse is Behrangi’s dominant and dependence discourse. In this work, Behrangi tries to make his discourse superior to other discourses by choosing specific words, characters, places, and metaphorical aspects.The themes of education in this story are often influenced by the left discourse and other common confrontational discourses and are formed in opposition to the discourse of the system of domination (the discourse of tyranny).«صمد بهرنگی»، منتقد نظام تعلیم و تربیت و ادبیات کودکان پیش از خود است و با بهره گیری از قابلیت های ادبیات کودکان سعی دارد تا از آن برای نیل به اهداف ایدئولوژیک خود استفاده کند. اين پژوهش تلاش مي كند تا نشان دهد كه چگونه ادبیات داستانی کودکان متأثر از گفتمان هاي موجود و ساختار اجتماعي مولد اين گفتمان ها، برداشتي متفاوت از تعلیم و تربیت ارائه مي كند و چگونه گفتمان ها در بازتاب مفاهیم تعلیم و تربیت نقش دارند. در این پژوهش سعی بر این است تا با رویکرد «نورمن فرکلاف»، داستان «ماهی سیاه کوچولو» صمد بهرنگی بررسی، تحلیل و تبیین گردد. هدف ما اين است كه با تحليل دقيق داستان «ماهی سیاه کوچولو» بهرنگی نشان دهيم که متن، معرف چه گفتمان يا گفتمان هايي است و اين متن، چه رابطه اي ميان تعلیم و تربیت و ابعاد اجتماعي و سياسي برقرار ميسازد. بافت موقعیتی، فرض وجود دیدگاه ایدئولوژیک بهرنگی را تقویت می کند. از ديدگاه تحليل گفتمان انتقادي، نتیجه این پژوهش این است که بهرنگی در این داستان، چهار گفتمان رایج معاصر خود یعنی استبداد، ملی، مذهبی و چپ مارکسیست را توصیف و نقد کرده است. گفتمان چهارم، گفتمان غالب و تعلق گفتمانی بهرنگی است. بهرنگی در اين اثر سعی دارد تا با انتخاب واژگان خاص، شخصیت ها، مکان ها و هم آیی و جنبه های استعاری، گفتمان خود را بر سایر گفتمان ها برتری بخشد. مضامین تعلیم و تربیت در این داستان اغلب متأثر از گفتمان چپ و دیگر گفتمان های تقابلگر رایج و در رویارویی با گفتمان نظام سلطه (گفتمان استبداد) شکل گرفته است. http://literature.ihss.ac.ir/fa/Article/Download/11372مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش زبان و ادبیات فارسی1735-103017542020121Analysis of Iranian Family Evolutions in a selection of Persian Novels Based on Conflict theoryتحلیل تحولات خانوادۀ ایرانی در منتخبی از رمانهای فارسی بر اساس نظریۀ تضاد 4573faحمیدرضاییگروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نورابراهیمظاهری عبده ونددانشگاه شهرکرد2019814Changes and evolutions in society, especially the family, are studied and explained based on various theories, including the theory of conflict. According to this theory, there are different attitudes and interests in a society and also different groups, that by power, order is created between them and social stability is provided; but ultimately the unequal distribution of resources will lead to struggle and conflict between them. The present research aims to interpret and analyze the evolutions of Iranian family in novels « Talar-e Ayeneh (The Mirror Hall)» by Amir Hossein Cheheltan, «Samphony-e Mordegan (Symphony of the Dead)» by Abbas Maroufi, and «Nimey-e Ghayeb (The Absent Half)» by Hossein Sanapour based on the conflict theory and using descriptive-analytical method. This study seeks to answer the following questions: What factors have caused conflict in Iranian families during different periods? What were the benefits of the conflict? What resources have the dominated groups used to liberate themselves? And what changes has this conflict caused in the family? The results show that first conflict and tension are created in the upper families of the society,and then the middle families and afterwards lower families.; These contradictions are due to the familiarity with modernity, and in the beginning, the character of the father played the role of agency in this field. But in the following, other members of the family, especially the son character, and then, the daughter and wife have protested against the existing order. The father benefits from the existing order and other family members are dominated by him. He has resourses such as power and wealth at his disposal to continue his dominance and the subordinated group have used resources and capitals such as socio-economic and cultural capitals to emancipate themselves. The father character seeks to maintain his power and authority in the family, and other members of the family seek individuality and independence. The conflict resulting from this situation has led to changes and evulations in the values and norms of the family, especially with regard to marriage, education, and occupation, and a new order has been formed with the collapse of the previous order of the family.تغییر و تحولات جامعه و به ویژه خانواده، بر اساس نظریه های مختلف از جمله نظریۀ تضاد بررسی و تبیین می شود. بر مبنای این نظریه، در جامعه و بین گروههای مختلف، نگرش ها و علائق متفاوت وجود دارد که از طریق قدرت، بینشان نظم ایجاد می شود و ثبات اجتماعی تأمین می گردد؛ اما توزیع نابرابر منابع، سرانجام سبب ایجاد کشمکش و تضاد بین آنان می شود. هدف این پژوهش نیز تفسیر و تحلیل تحولات خانوادۀ ایرانی در رمان های «تالار آیینه» از امیرحسن چهل تن، «سمفونی مردگان» از عباس معروفی و «نیمۀ غایب» از حسین سناپور بر اساس این نظریه و با روش توصیفی- تحلیلی است و به این پرسش ها پاسخ داده میشود: در دوره های مختلف چه عواملی موجب تضاد در خانواده های ایرانی شده است؟ تضاد بر اساس چه منافعی بوده است؟ گروه های زیر سلطه، برای رهایی خود از چه منابعی استفاده کرده اند؟ و این تضاد موجب چه تغییراتی در خانواده شده است؟ نتایج پژوهش نشان می دهد که ابتدا تضاد و تنش در خانواده های فرادست جامعه و سپس متوسط و بعد فرودست ایجاد شده است؛ این تضاد ها در اثر آشنایی با مدرنیته بوده و در آغاز، شخصیت پدر، نقش عاملیت را در این زمینه برعهده داشته است. اما در ادامه، دیگر اعضای خانواده، به ویژه شخصیت پسر و سپس دختر و همسر، به نظم موجود اعتراض کرده اند. پدر از نظم موجود سود می برد و دیگر اعضای خانواده، زیر سلطه اش قرار دارند. او برای ادامۀ تسلط خود، منابعی مانند قدرت و ثروت را در اختیار دارد و گروه زیر سلطه برای رهایی، از سرمایه ها و منابعی مانند سرمایۀ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استفاده کرده اند. شخصیت پدر به دنبال حفظ قدرت و اقتدار خود در خانواده است و دیگر اعضای خانواده به دنبال دستیابی به فردیت و استقلال هستند که تضاد ناشی از این امر، موجب تغییر و تحولاتی در ارزش ها و هنجارهای خانواده به ویژه در زمینۀ ازدواج، تحصیل و شغل شده و با فروپاشی سامان گذشتۀ خانواده ها، نظم جدیدی شکل گرفته است.http://literature.ihss.ac.ir/fa/Article/Download/11380مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش زبان و ادبیات فارسی1735-103017542020121Feminine Roles in the Novels “Pirzad” and “Wolf” Based on Jung's Archetypal Theoryنقشهای زنانه در رمانهای «پیرزاد» و «وولف» با تکیه بر نقشهای کهنالگویی یونگ75106faمریمرامین نیادانشگاه گنبدکاووسمناعلی مددیدانشگاه گنبدکاووسمریمبایدانشگاه گنبدکاووس2019924The critique of archetype, based on the theories of Carl Gustav Jung, explores archetypes in literary texts and explains their roles, functions, and transformations.Among the archetypes that Jung enumerates in his works, we can mention four female archetypes that appear as feminine roles in their lives. These four roles are: the role of mother, wife, Madonna and the role of Amazon. These roles appear in relation to others, the environment and the culture that governs the living environment in women's behaviors. By examining the literary works of women, it is possible to see how and to what extent these roles are present. By studying the literary works of women, one can see how these roles are present. Western and Iranian female writers drawers these roles in different ways.In the present study, we, comparatively, analyze these feminine roles in the novels “Cheraghha Ra Man Khamoosh Mikonam (I turn off the lights)” and “Aadat Mikonim (We get used to)” by Zoya Pirzad and “Mrs. Dalloway” and “To the Lighthouse” by Virginia Woolf. The conclusion shows that the feminine roles based on Jung archetypes are not used in the same way in Pirzad and Wolf. As a Western novelist, Wolff deals with the roles of mother and wife in a more balanced way. She has applied much more Madonna's role for “The Lighthouse” but Amazon role in Mrs. Dalioway has drawn powerfully. Wolf's feminist approach has not been ineffective in addressing these issues. In Pirzad's works we see the role of the mother in a sacrificial approach and the role of wife in the conservative approach. She has a special place for the role of Madonna and has gradually incorporated the role of Amazon in the framework of traditional Eastern culture in a step-by-step and faint way in her works.
نقد کهن الگویی که بر پایۀ نظریّه های «کارل گوستاو یونگ» پایهگذاری شده است، کهنالگوها را در متنهای ادبی میکاود و نقشها، کارکردها و دگردیسی آنها را تبیین میکند. از جمله کهنالگوهایی که یونگ در آثارش برمیشمرد، میتوان به چهار کهنالگوی زنانه اشاره کرد که به صورت نقشهایی زنانه در زندگی آنان نمود مییابد. این چهار نقش عبارتند از: نقش مادر، همسر، مدونا و نقش آمازون. این نقشها در ارتباط با سایرین، محیط و فرهنگ حاکم بر محیط زندگی در رفتارهای زنان ظهور مییابد. با بررسی آثار ادبی زنان میتوان چگونگی و میزان حضور این نقشها را مشاهده کرد. رماننویسان زن غربی و ایرانی به فراخور محیط، فرهنگ و هنجارهای اجتماعی به این نقشها پرداختهاند. در پژوهش حاضر به بررسی میزان نمود این نقشهای زنانه و بررسی مقایسهای آنها در رمان های «چراغ ها را من خاموش می کنم» و «عادت می کنیم» از زویا پیرزاد و «خانم دالوی» و «به سوی فانوس دریایی» از ویرجینیا وولف پرداخته شده است. نتیجۀ اجمالی پژوهش نشان میدهد که نقشهای زنانهای که بر اساس کهنالگوهای یونگ تبیین شدهاند، در پیرزاد و وولف یکسان به کار گرفته نشده است. وولف به عنوان رماننویس غربی به نقشهای مادر و همسر به صورتی متعادلتر پرداخته است. در «به سوی فانوس دریایی» نقش مدونا حضور پررنگی دارد و در عوض در «خانم دالوی» آمازون توانسته است با قدرت کافی به نمایش خود بپردازد. در نوع پرداختن به این نقشها، نگرش فمینیستی وولف بیتأثیر نبوده است. از این رو خصلت جنگندگی، کنشگری و استقلال زنان وولف بارزتر است. در آثار پیرزاد، نقش مادر را با رویکردی فداکارانه و نقش همسر را محافظهکارانه مشاهده میکنیم. وی برای نقش مدونا، جایگاه ویژهای در نظر گرفته است و نقش آمازون را در چارچوب فرهنگ سنتی شرقی و به صورتی گام به گام و کمرنگ وارد آثارش کرده است. http://literature.ihss.ac.ir/fa/Article/Download/11410