مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش زبان و ادبیات فارسی1735-1030164920191215Reviewing the Rituals of Siavash's Mourning and Imam Hossein's Ta'zieh (Based on the analysis of the images of Siavash's mourning in Central Asia and a painting of »Hossein Zendehroodi«)بازخوانی آیین سوگ سیاوش و تعزیه امام حسین(ع) (بر مبنای تحلیل نگارههای مربوط به سوگ سیاوش در آسیای مرکزی و اثری از «حسین زندهرودی»)7194faکیوانشافعیدانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندجانورخالندیدانشکده ادبیات و علوم انسانیمهدیقادرنژاددانشگاه هنر اصفهان2017430Siavash's mourning and its associated rituals is one of the most important stories of mourning in mythology of Iran. The adventure's of Siavash has been mentioned in many classic Iranian texts and also an important part of Shahnameh is dedicated to it. Traces of many ancient rituals can be identified in Siavash's mourning. By investigating the mourning of Siavash and comparing it to the narration of Imam Hossein’s Ta'zieh, this study tries to answer the questions of why and how in Iranian mythological thinking a mundane character has transformed into a heavenly and spiritual one and this transformation is being repeated in mourning rituals. In the absence of sufficient historical resources and archives on Iranian culture and arts, one of the most important ways to review the myths and rituals is using visual resources. For this purpose, in this article, in addition to using Shahnameh and other historical texts, we have also used the images of mourning obtained from Central Asia and have compared them to a painting of the Iranian modern painter Hossein Zendehroodi. The main concern of this research is pursuing the consistency of the myth of Siavash and its ritual signs with the symbols in the mourning ceremonies of Imam Hossein and the reason of this continuity and unity of ritual signs in these two different ceremonies. In order to do so, we try to identify the similarities between the mourning rituals of Imam Hossein and Siavash mourning in a painting of Zendehroodi through comparing it with images obtained from Central Asia. According to the findings, although it seems that Zendehroodi’s work which portrays all scenes of mourning for Imam Hossein, depicts the martyrdom of Imam Hossein, in fact it represents an eternal pattern namely death and martyrdom which itself is the repetition of rituals and their associated ceremonies of ancient history. Moreover, there are many similarities, including black color, black horses, crying over the hero's body, between the visual depictions of these mournings. This has been studied using written and visual resources and prioritizing a kind of visual-iconographic reading. Descriptive-analytic method is used in this study. از مهمترین داستانهای سوگ در اساطیر ایران، سوگ سیاوش و آیین های همراه آن است. سرگذشت سیاوش در بسیاری از متون کهن ایرانی آمده و بخش مهمی از شاهنامه را نیز به خود اختصاص داده است. رد پای بسیاری از آیین های کهن در سوگ سیاوش قابل تشخیص است. مطالعه حاضر سعی دارد با بررسی آیین سوگ سیاوش و مقایسه آن با روایت تعزیه امام حسین(ع)، به این نکته بپردازد که چگونه و چرا در تفکر اسطورهای ایرانی، شخصیتی زمینی به موجودی آسمانی و مثالی تبدیل می شود و این امر در آیین سوگ او و توسط سوگواران و اعمال آنها تکرار و بازتولید می شود. در کمبود منابع تاریخی مکتوب درباره فرهنگ و هنر ایران، یکی از مهم ترین شیوه ها در بازخوانی اسطوره و آیین، بهره گرفتن از منابع تصویری است. بدین منظور در مقاله حاضر ضمن بهره گیری از شاهنامه و متون تاریخی دیگر، از نگاره های سوگ به دست آمده از آسیای مرکزی و مقایسۀ آن با نقاشی ای از «حسین زنده رودی» استفاده شده است. مسئله اصلی این پژوهش پیگیری تداوم اسطوره سیاوش و نمادها و نشانههای آیینی آن در مراسم عزاداری امام حسین (ع) و چرایی این تداوم و همسانی نشانههای آیینی در دو مراسم مختلف است. بدین منظور به بازشناسی شباهتهای موجود در آیین سوگواری امام حسین(ع) و سوگ سیاوش در اثر زندهرودی با نگاهی به نگارههای مربوط به سوگ سیاوش در آسیای مرکزی پرداخته میشود. یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد که زنده رودي در اثرش در به تصویر کشیدن همة صحنه های سوگواری امام حسین(ع)، اگر چه در ظاهر گويي شهادت امام حسين(ع) را نشان مي دهد، اما به واقع به بازنمايي الگو و نمونه اي ازلي، يعني مرگ و شهادت و تکرار آيين ها و مراسم همراه آن در روزگاری تاریخی مي پردازد. بعلاوه شباهتهای زیادی از جمله رنگ سیاه، اسب سیاه، شیون و گریه بر پیکر قهرمان ـ شهید و ... میان سوگ سیاوش و عزاداری امام حسین (ع) وجود دارد. برای رسیدن به این نتایج با استفاده از منابع مکتوب و تصویری و البته اولویت دادن بر نوعی خوانش تصویری- شمایلشناسه به مطالعه این امر پرداخته شده است. روش پژوهش در این مطالعه توصیفی- تحلیلی است. http://literature.ihss.ac.ir/fa/Article/Download/10528مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش زبان و ادبیات فارسی1735-1030164920191215A Comparative Study of Metrical Patterns of Contemporary Ghazals and Khanlari's Pattern of Persian Ghazal Meterمقایسه الگوی وزن در غزل معاصر و الگوی خانلری از وزن غزل فارسی 128faمحمد مرادی دانشگاه شیراز 2017117One of the main aspects of the development of contemporary Ghazal is the relative change in the prosodic circle and introducing new meters. However, researches are only focused on studying the new metrical patterns of some poets, and metrical patterns of contemporary Ghazal have not been analyzed. Adapting an analytic-comparative method, in this research, the meters of more than 2500 Ghazals of 10 prominent contemporary poets have been identified and then these meters have been compared with Khanlari’s pattern of Persian Ghazal meters. Moreover, poets’ tendencies regarding following the traditional metrical patterns and their innovations in employing new meters have been analyzed and compared. The results show that 13 among 20 major meters, proposed in Khanlari's pattern, are still considered the main Ghazal meters, and other meters are added to this pattern; however, the frequency of composing Ghazals based on Khanlari's pattern, is in general 15% less than the average in Persian Ghazals. In contemporary Ghazal, the frequency of the short meters is decreased, while the frequency of the medium, long and overlong meters are increased; however, medium meters are the most frequent in contemporary Ghazal. Among the contemporary poets, Behbahani and Monzavi are the most innovative and ingenious in employing Ghazal meters. Aref Qazvini, Rahi Mo'ayyeri, Shahriar and Mardani have shown the highest conformity with the traditional prosody while poets like Mohammad Ali Bahmani, Emad Khorasani, Farrokhi Yazdi and Ebtehaj are somewhere between the innovation and tradition.یکی از جنبههای اصلی تحول غزل معاصر، تغییر نسبی دایره عروضی و ورود وزنهای تازه به این قالب است. با این حال در پژوهشها، تنها به بررسی وزنهای تازۀ برخی از شاعران بسنده شده و الگوی وزنی غزل معاصر استخراج و تحلیل نشده است. در این مقاله به روش تحلیلی- تطبیقی، ابتدا وزن بیش از 2500 غزل از ده شاعر برجستۀ معاصر استخراج و با الگوی خانلری از وزنهای غزل مقایسه شده است. همچنین میزان سنتگرایی شاعران در پیروی از الگوی وزن کهن و نوآوری آنان در استفاده از وزنهای تازه، تحلیل و مقایسه شده است. نتایج نشان میدهد که از میان بیست وزن اصلی غزل، سیزده وزن همچنان از وزنهای اصلیاند و وزنهایی دیگر به این الگو اضافه شده است؛ هر چند بسامد سرودن غزل بر اساس الگوی خانلری، در کل پانزده درصد کمتر از معدل غزل فارسی است. همچنین در غزل معاصر از وزنهای کوتاه کاسته و بر وزنهای متوسط، بلند و دولختی افزوده شده است. البته وزنهای متوسط، بیشترین بسامد را در غزل معاصر دارد. از شاعران معاصر، بهبهانی و منزوی بیشترین نوآوری و الگوشکنی را در وزن غزل داشتهاند و عارف قزوینی، رهی معیری، شهریار و مردانی، بیشترین انطباق را با سنتهای عروضی نشان دادهاند و محمدعلی بهمنی، عماد خراسانی، فرخی یزدی و ابتهاج، در حد فاصل نوآوری و سنت قرار گرفتهاند. http://literature.ihss.ac.ir/fa/Article/Download/10721مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش زبان و ادبیات فارسی1735-1030164920191215The Mythical Goddesses in Folktales ایزدبانوان اساطیری در قصههای عامیانه4970faساراچالاکعلوم انسانی20171124Some folktales have a mythic origin. In these tales, characters and events are based on a myth, and an ancient belief. One of these myths is "the goddesses". Their holiness, importance and their various characteristics have the capacity to create remarkable, variant themes in myths. In this article, the descriptive-analytic method is used as the research method. First, the mythological character of the goddess is introduced under these three titles: “The Mother Goddess”, “The Wife of Martyr” and “Anahita”. Then, their impacts on the folktales, and the way they are represented in these stories are investigated. In order to do so, “Qessehaye Amiyaneye Farsi” by Seyyed Abolghasem Enjavi Shirazi, and “Afsanehaye Azarbayjan” by Samad Behrangi have been examined.
برخی از قصه های عامیانه، خاستگاهی اسطوره ای دارند. در این قبیل قصه ها، شخصیت ها و وقایع بر مبنای یک اسطوره و باور کهن شکل گرفته اند. یکی از این اسطوره ها، ایزدبانوان هستند. تقدّس، اهمیّت و ویژگی های گوناگون آنها، این توان و ظرفیت را دارد که درون مایه های قابل توجه و رنگارنگی در افسانه ها بیافریند. روش تحقیق در این مقاله، شیوۀ توصیفی - تحلیلی است. نخست، شخصیت اساطیری ایزدبانو ذیل این سه عنوان معرفی شده است: 1- ایزدبانو بزرگ مادر 2- همسر ایزد شهیدشونده 3- آناهیتا. سپس تأثیر و بازتاب آنها در قصه ها واکاوی شده است. برای این منظور، مجموعه «قصه های عامیانه فارسی» گردآوردۀ سید ابوالقاسم انجوی شیرازی و کتاب «افسانه های آذربایجان» از صمد بهرنگی بررسی و تحلیل شده است.http://literature.ihss.ac.ir/fa/Article/Download/10747مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش زبان و ادبیات فارسی1735-1030164920191215Techniques of Creating Fantasy in Stories of »Mohammad Reza Shams«شگردهای فانتزیسازی در داستانهای «محمدرضا شمس»123152faرضاصادقی شهپرعلوم انسانیزهرهبهنام خودانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان20171125Fantasy has various types including fairy-tales, allegorical, realistic, philosophical and grotesque and so on. Fantasies have been classified from one perspective into general and modern and from another to worldly and supernatural. It can be said that what discriminates different types of fantasies from one another is the kind of imagination used in them. But what they have in common is the creation of an imaginative and fictional world. The creation of this imaginative and fictional world is done through the techniques that are not fixed and well-known in all fantasy works but can be understood through various studies. In this research, by studying four fictions of Mohammad Reza Shams, the authors have identified eleven techniques for creating fantasy, some of which are novel in comparison to previous studies like choosing the narrator and the pseudo-insane hero, anachronism, objectivization of allegories, curses, and prayers, using the archetypes and magical characters of ancient fictions, establishing a story based on proverbs and popular culture, and bringing back a decedent to life. Also, various types of fantasy, such as realistic, philosophical, fairy-like, allegorical, grotesque and fantasy of objects can be found in Shams's stories.فانتزی انواع گونا گونی چون فانتزی پری وار، تمثیلی، واقع گرا، فلسفی، گروتسک و... دارد و از یک منظر به فانتزی عام و فانتزی نو و از منظری دیگر به فانتزی فرودین و فرازین تقسیم می شود. می توان گفت وجه تمایز انواع فانتزی ها در نوع تخیل موجود در آن هاست، اما آنچه در همه آن ها مشترک است آفریدن دنیایی تخیلی و فراواقعی است. خلق این دنیای تخیلی و فانتاستیک از طریق شگردهایی صورت می گیرد که البته در همه آثار فانتزی، ثابت و از پیش شناخته شده نیست بلکه از طریق بررسی های مختلف می توان به آن ها پی برد. نگارندگان در این پژوهش با بررسی چهار داستان از محمدرضا شمس، یازده شگرد فانتزی ساز را مشخص کردهاند که برخی از آن ها در مقایسه با پژوهش های پیشین تازگی دارند؛ مانند انتخاب راوی و قهرمان دیوانه نما، زمان پریشی، عینیت بخشیدن به مثل ها و نفرینها و دعاها، استفاده از کهن الگوها و شخصیت های جادویی قصه های کهن، بنا نهادن داستان بر پایة ضرب المثل ها و فرهنگ عامه، و جان بخشی به مردگان و برانگیختن عالم اموات. از حیث انواع نیز، گونههای مختلف فانتزی اعم از واقع گرا، فلسفی، پریوار، تمثیلی، گروتسک و فانتزی اشیا را در داستان های شمس می توان دید.
http://literature.ihss.ac.ir/fa/Article/Download/10748مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش زبان و ادبیات فارسی1735-1030164920191215Studying the Syntactic Position of Complement Clauses in Persian Language Based On Dependency Grammarبررسی جایگاه نحوی بند متممی در زبان فارسی بر پایة نظریة دستور وابستگی 2948faمحمددبیرمقدمدانشگاه علامه طباطبائیعلیمهرجودانشگاه علامه طباطبائی2018212Complement Subordination is a process that the verb accepts a complement clause as one of its obligatory dependents, and its omission makes the sentence ungrammatical. Regarding the structure, the verbs which accept complements can be simple verbs (danestan, goftan), verbs with prefixes (vagozashtan), and compound verbs (ragham zadan, agah kardan).The corpus of this research includes one thousand sentences of contemporary Persian stories. Dependency grammar is one of the formalist theories of grammar that considers the relationship between a head and its dependents in analyzing the syntactic structures. Syntactic structures of Persian language show that some verbs have one complement clause, thereby having a compliment clause is one of the specific features of the verb of the main clause. The present study tries to give a detailed description of complement clauses in Persian. In order to do so, the process of subordination will be analyzed in complex sentences in which the complement is the subordinate clause and depends on the main clause. It could be said that complement clauses which are made by the inflectional forms of the verbs, are often placed in the syntactic position of obligatory dependents of the verbs (subject, object, prepositional object).وابسته سازی متممی فرایندی است که در آن فعل به جای یکی از وابسته های اجباری خود، بند متممی می پذیرد و حذف آن بند، جمله را غیر دستوری میکند. فعل های متمم پذیر به لحاظ ساختاری، شامل فعل های ساده (مانند دانستن و گفتن)، پیشوندی (مانند واگذاشتن) و مرکب (مانند رقم زدن و آگاه کردن) هستند. پیکرة پژوهش حاضر مشتمل بر هزار جملة فارسی از کاربرد فعل های مورد پژوهش از متون داستانی فارسی معاصر است. دستور وابستگی یکی از نظریه های صورتگراست که به بررسی روابط میان هسته و وابسته و ساخت های نحوی زبانها می پردازد. ساخت های نحوی زبان فارسی نشان می-دهد که برخی از افعال فارسی با یک جمله وارة متممی به کار می روند؛ یعنی شرط پذیرفتن بند متممی، از ویژگی های کاربردی خاص فعل جملة پایه است. پژوهش حاضر میکوشد توصیفی دقیق از بند متممی در زبان فارسی به دست دهد. در این مقاله، فرایند وابسته سازی در ساختمان جملة مرکب که در آن یک بند وابستة متممی به جملة پایه وابسته می شود، مورد بررسی قرار می گیرد . می توان گفت که این مقولة زبانی که با صورتهای تصریف شدة فعل ساخته می شود، اغلب در جایگاه نحوی یکی از وابسته های اجباری فعل (نظیر: فاعل و مفعول و مفعول حرفاضافهای) بند متممی قرار می گیرد.http://literature.ihss.ac.ir/fa/Article/Download/10839مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش زبان و ادبیات فارسی1735-1030164920191215Studying the Trends in Fictions Written By Iranian Immigrantsجریانشناسی ادبیات داستانی مهاجرت ایرانی 95121faحسین قربان پور آرانیدانشگاه کاشانرضا شجريدانشگاه کاشان 201871In recent decades, Iranian immigration and in particular the migration of the writers and the publication of their works have created a special phenomenon. Literary texts created by those writers and poets who are living abroad have established certain tendencies, trends and particular literary approaches outside the borders of the country. The collective body of literary works created abroad, have been named differently by different critic based on the characteristics and features that they have outlined. The authors’ issues, how they have left the country, how long they have been living abroad, and the content of their works are of great importance in defining and classifying these literary works. Furthermore, different trends can be identified in stories written abroad. In the present article, stories written by Iranian immigrants are analyzed as politics-oriented, identity-oriented, and women's stories. In the '60s up-to-the mid-'70s the politics-oriented stories are the most frequent ones. This trend is emerged by political groups and activists, and focuses on the revolution and the issues surrounding it. From the mid-70s onwards, the identity-oriented trend became the major one. In this trend, themes such as the differences between the motherland and the other-land, and the ways the immigrants encounter the new world are highlighted through the narratives about identity. Also, there were many immigrant female writers who narrated the lives and issues of female immigrants from a feminine perspective. In these stories, the ways in which women face the new world and the issues they encountered in Iran are amongst the main themes. در دهههای اخیر، روند مهاجرت ایرانیان و به ویژه نویسندگان و نشر آثار مهاجران شکل ویژه ای یافته است. حضورِ نویسندگان و شعرا در خارج از کشور و تولید متن ادبی، گرایشها، جریانها و رویکردهای ادبی خاصی را در بیرون از مرزهای کشور پدید آورده است. آثارِ ادبی برونمرزی با عنايت به شاخصهها و ویژگیهايي که برخی از منتقدان برشمردهاند، تعابير متفاوتي دارد. مسئله نویسنده و چگونگیِ رفتن یا زمان بودن او در خارج از کشور و محتوای اثر او از دلالت های مهمی تلقی می شود تا کاری ذیلِ عنوان خاصی تعریف و طبقه بندی گردد. همچنین داستان نویسی برنمرزی در جریانهای مشخصی قابل دستهبندی است. در مقاله حاضر داستاننویسی مهاجرت ایرانی، در قالب جریانهای عمده سیاستمحور، هویتمحور و داستاننویسی زنان تحلیل شده است. داستان نویسی سیاسی در دهه 60 و تا اواسط دهه 70 پربسامدترین جریان است. این جریان زیر سایه گروهها و فعالیتهای سیاسی پدید میآید و به مسئله انقلاب و مسائل پیرامون آن توجه میکند. از نیمه دهه 70 به بعد جریان هویتاندیش غلبه مییابد. در این جریان مضامینی نظیر تفاوتهای سرزمین مادری و سرزمین دیگری و نحوه مواجهه مهاجران با دنیای جدید در قالب روایتهای هویتاندیش برجسته میشود. نویسندگان زن نیز در مهاجرت بسیار بودهاند و در حوزه داستان، با نگاهی زنانه به روایت زندگی زنان مهاجر و مسائل آنها پرداختهاند. در داستاننویسی زنان نحوه مواجهه زن با دنیای جدید و نیز مسائل آنها در جامعه ایران از موضوعات عمده روایتهاست.http://literature.ihss.ac.ir/fa/Article/Download/10977