مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش زبان و ادبیات فارسی1735-1030113020131221National and Religious Mythological Symbols in Holy Defense Poetryنمادهای اسطورهای ملی و دینی در شعر دفاع مقدس110faمحمد قربانی 2015825Myth had inspired poets and authors in all cultures and they had applied it based on their contemporary circumstances and up to an acceptable level. Due to this, Myths were sometimes respected and sometimes disrespected and despicable.
One of these periods is the period which is often called Holy Defense Period and or War Literature. Poets and writers of this period had used national and religious myths to awaken resistance and persistence morale against enemy. Symbols and myths were like a media in this period. Motivating audience to participate in war fields is indebted to these symbols and myths.
The current article is to discuss about national and religious myths in Holy Defense Poetry and their view toward Myths and attempts to clarify how much these mythical names were effective in motivating audiences to war against enemy.
اسطوره، در تمام فرهنگها الهام بخش شاعران و نویسندگان بوده است و شاعران و نویسندگان در هر دوره با توجه به مقتضیات زمان و میزان قبول در آن دوره از آن بهره جستهاند. این است که در دورهای اسطورهها به دیدۀ احترام و در دورهای خوار و زبون نگریسته شدهاند.
یکی از این دوران، دورانی است که عمدتاً از آن به عنوان ادبیات دفاع مقدس و یا ادبیات جنگ نام برده می شود. شاعران و نویسندگان دوران دفاع مقدس از اسطورههای ملی و مذهبی در بیداری روحیۀ مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن بهره جستهاند. نمادها و اسطورهها در شعر این دوره به مثابۀ یک رسانه عمل کردهاند. تهییج مخاطب به حضور در میدان نبرد در اکثر مواضع مدیون همین نمادها و اسطورههاست.
مقالۀ حاضر عهده دار بحث دربارۀ حضور اسطورههای ملی و مذهبی در شعر دفاع مقدس و نوع نگاه شاعران دفاع مقدس به اساطیر است و میکوشد تا روشن کند تا چه میزان نامهای اسطورهای در تحریک مخاطب در مقابله با دشمن سهیم بوده است.
http://literature.ihss.ac.ir/fa/Article/Download/9944مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش زبان و ادبیات فارسی1735-1030113020131221Reviewing Protest Current in Poetry and Cinema of Holy Defense Case Studies of “Alireza Qazve” and “Ibrahim Hatami-Kia”بررسی جریان اعتراض در شعر و سینمای دفاع مقدس با تکیه بر آثار «علیرضا قزوه» و «ابراهیم حاتمیکیا»110faساجده تقیزادهغلامرضا کافیعضو هیات علمی دانشگاه شیراز2015825The Great Event of Holy Defense not only affected all life aspects of Iranians, but also it explained and determined a special value system by its entrance into literary and artistic works; and Holy Defense artists believe that their duty is to preserve and custody this value system. Therefore every kind of change and transmutation in these values caused reactions of these artists and gradually made a movement named “Protest”; meanwhile, Holy Defense poetry and cinema has made “Protest” its main content. This convergence is shown in two kinds of social and political Protests in this interdisciplinary article. To review the Protest element in Holy Defense art, not only we named different famous faces in its poetry and cinema, but also we focused on works of one of the most famous Holy Defense cinema artists named “Ibrahim Hatami-Kia” and poets named “Alireza Qazve”. در حادثۀ عظیم دفاع مقدس، همچنان که در همۀ شئون زندگی مردم ایران تأثیر گذاشته است، با ورود به عرصۀ آثـار هنری و ادبی، نظام ارزشی خاصـی را نیز تبیین کرده است و هنرمندان دفاع مقدس، اصیل ترین وظیفۀ خود را حراست از این نظام ارزشی می دانند. از این رو هرگونه تغییر و تبدیل در این ارزش ها، واکنش هنرمندان را سبب شده و رفته رفته جریانی به نام «اعتراض» را پدید آورده است. در ایـن میان شعر و سینمای دفاع مقدس در یک همگرایی آشکار، مضمون اعتراض را جان مایۀ آثار خـود قرار داده است. در ایـن جستار میان رشته ای، ایـن همگرایی در دو قـسم اعتراض های اجـتماعی و اعـتراض های سیاسی نشان داده شده است. برای بررسی عنصر اعتراض در هنر دفاع مقدس، در این مقاله علاوه بر یادکرد چهره های مختلف شعر و سینما، بر آثـار نامورترین سینماگر دفـاع مقدس، «ابراهیم حاتمی کیا» و مشـهورترین شاعر مضمون اعتراض در شعر دفاع مقدس، یعنی «علی رضا قزوه» تأکید شده است. http://literature.ihss.ac.ir/fa/Article/Download/9945مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش زبان و ادبیات فارسی1735-1030113020131221The Concept of Death in view of “Qeysar Aminpour” in his First Poesyمفهوم مرگ نزد «قیصر امینپور» در دورۀ نخست شاعری110faمهدی فیروزیاننسیم عظیمیپور 2015825Qeysar Aminpour (1960- 2007) is one of the famous representatives of Revolution and Resistance Literature. In the first poesy of Qesar Aminpour (poems of two books named Morning Breath and Sudden Mirrors) which are composed during war years, death and its different manifests are the most brilliant concepts in his poetry. He did not mention to natural death in this period and views war-caused deaths from two viewpoints: 1- people viewpoint: death is a disastrous event for innocent children and women and it has an abominable face which shows the brutality of enemy and the obscenity of war; 2- combatants’ viewpoint: death, i.e. martyrdom, has a sublime value and poet always tries to produce a beautiful manifest of death. After clarifying these mentioned viewpoints, we tried, in two sections of Martyrdom and Martyr, to introduce artistic methods of Qeysar Aminpour in dealing with Concept of Death from second viewpoint (Martyrdom) through Metaphor, Simile and Symbol- with mentioning to artistic beauties of his poetry- and finally we decoded some other of his poets based on these data and knowing his literary method and thinking system.
«قیصر امینپور» (1338-1386) یکی از نمایندگان برجستة ادبیات انقلاب و پایداری است. در دورة نخست شاعری امینپور (شعرهای دو دفتر تنفس صبح و آینههای ناگهان 1) که همزمان با سالهای جنگ است، مرگ و نمودهای گوناگون آن از برجستهترین مفاهیم شعر او به شمار میرود. او در این دوره از مرگ طبیعی سخن نگفته و از دو دید به مرگهایی که پیآمد جنگ هستند نگریسته است: 1- از دید مردم: در این برداشت مرگ برای کودکان و زنان بیگناه، رویدادی تلخ شمرده میشود و چهرهای زشت دارد که نشاندهندة ددمنشی دشمن و ناپسندی جنگ است. 2- از دید رزمندگان: از این دید، مرگ یا همان شهادت، ارجی بسیار دارد و شاعر همواره به شیوههای گوناگون میکوشد تا چهرهای زیبا از آن به دست دهد. در این جستار پس از روشن ساختن دو دیدگاه یادشده، در دو بخشِ شهادت و شهید، شگردهای هنری قیصر امینپور را در پرداختن به مفهوم مرگ از دیدگاه دوم (شهادت) از راه بررسی استعاره و تشبیه و نماد - همراه با اشاره به برخی زیباییهای هنری شعر وی- باز شناساندهایم و در پایان بر پایة آن دادهها و شناخت شیوة ادبی و دستگاه اندیشگی شاعر، از برخی سرودههای دیگر او رمزگشایی کردهایم. http://literature.ihss.ac.ir/fa/Article/Download/9946مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش زبان و ادبیات فارسی1735-1030113020131221From Avesta Simorgh (Roc) to Gold Simorgh (Roc)از سيمرغ اوستا تا سيمرغ بلورين110faفريده داوودي مقدمدانشگاه شاهدزهرا عسگري2015825According to the role of Simorgh (Roc) archetype among authors and artists, we see effective presence of Simorgh in classical Persian texts having different functions like mythical, epic, philosophical, mystical and so on roles. Among these functions, it has shapes of birds, human, gods, and angels and so on in early periods; and it has different forms, features, and functions due to presence of myth; while in contemporary world, Simorgh is no longer a strange and mysterious being, and it is a multi-patterned bird in literature and other forms of art. This shows that Simorgh has got to objectivity from abstraction in the historical transition to contemporary art and literature; and it has declined from its original fine status in contemporary poetry instead of improving or at least stopping in being applied in previous sublime uses. با توجه به نقش كهن الگويي سيمرغ در ميان صاحبان قلم و هنر، شاهد حضور پر رنگ سيمرغ در متون كلاسيك فارسي در كاركردهـاي مختلفـي اعـم از اسطوره اي، حماسي، فلسفي، عرفاني و... هستیم. از اين ميان در دورههاي نخستين، اين موجود متشكّل از هيئت پرندگان، انسان، خدايان، فرشتگان و... است كه به دليل تأثيري كه از حضور اسطوره میگیرد، شكل ها، ويژگيها و كاركردهاي مختلفي دارد. حال آنكه در دنياي معاصر، سيمرغ ديگر موجودي عجيب و پيچيده نيست، بلكه چه در حوزة ادبيات و چه ساير هنرهـا، تنهـا پرنده اي است پر نقش و نگار. اين موضوع نشان می دهد که سيمرغ در دورۀ گذار تاريخي به دنياي هنر و ادبيات معاصر، از تجرّد به عينيّت رسيده است و در حوزۀ شعر معاصر نيز به جاي پيشرفت و يا حداقل توقف در کارکردهای فاخر پيشين، از مقام نخستين خود نيز تنزّل نموده است.
http://literature.ihss.ac.ir/fa/Article/Download/9947مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش زبان و ادبیات فارسی1735-1030113020131221The Conceptual Development of "Night" in Persian Poetry; From Mystical Symbol to Political Metaphor (As a Symbol of Indigenous)سير تحول مفهومي «شب» در شعر فارسی؛ از نماد عرفاني تا استعارة سیاسی (به عنوان نمادی بومی)110faمريم فيلهكشسحر جوانمردمهدی نجفزاده2015825Linguistic changes would be analyzed this article in social context and based on element of time. Development in word role is one of the linguistic changes whose root shall be sought in social construct. “Night” is one of the concepts whose fundamental semantic change in literature can be regarded as signs of great social changes in Iran. Authors attempt to seek these changes by using synchrony and diachrony analysis method. We can categorize four periods of change in word “Shab” (i.e. Night), so that Night represents nature and a epical sign in classical poems. However, with a fundamental change in social context particularly in Middle Iran, Night has become a symbolic concept of Mysticism; in historical path of Iranian nation and its changing context during Constitution and emergence of Modernism, it got an indexical status and got the meaning of mishap and fate; finally, in fourth period, it is regarded as a metaphor of political authority, so it become a figural symbol along with spreading political Tyranny in the new period. در اين نوشتار، تغييرات زباني در بافتار اجتماعي و بر اساس عنصر زمان تجزيه و تحليل می شود. تحول در نقش کلمات از جمله تغييرات زباني است كه دلايل آن را بايد در تغييرات ساخت اجتماعي جست وجو كرد. «شب» از جمله مفاهیمی است که تحول بنيادين معناي آن در ادبيات را ميتوان به مثابه نشانههايی از تغييرات سترگ اجتماعي ايران به حساب آورد. از رهگذر به كارگيري روش تحليل درزماني و همزماني، نويسندگان مقالۀ حاضر اين تغييرات را پيجويي كردهاند. به گمان نويسندگان، چهار مرحله از تحول در واژۀ شب در شعر فارسي قابل بازيابي است. به نحوي كه در اشعار كلاسيك بيشتر واژۀ شب در نماد طبيعت و به منزلۀ نشانهاي حماسي جلوهگر شده است. با تحول بنيادين در بافتار اجتماعي به ويژه در ايران ميانه، شب به مفهوم نمادين از عرفان به كار رفته شد. سپس در مسير تاريخي جامعۀ ايران و با تحول بافتار در طي دورۀ مشروطه و بروز انديشۀ نوگرايي، موضعي نمايهاي اتخاذ كرده و به معناي گردش روزگار تلقي شده است. و سرانجام در مرحلۀ چهارم با افزايش سلطۀ سياسي با تحول به نشانهاي شمايلي، استعارهاي از استبداد سياسي در دورۀ جديد قلمداد شده است.http://literature.ihss.ac.ir/fa/Article/Download/9948مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش زبان و ادبیات فارسی1735-1030113020131221 “D.r Ali Sharia’ti”’s Method and Skill of Expression about Ashura in Poetic Proseشيوه و شگرد بيان «دکتر علي شريعتي» از عاشورا در نثر شاعرانه110faسید رضا شاكري2015825This article explains functional and hermeneutic aspects of “Introduction” poetic prose of in speech of “Hussein, Inheritor of Adam” in work series No. 19 of Ali Sharia’ti. Here, “Introduction” is assumed as an independent literary work and close to a drama text that based on its theme and components carries functional works into audience and causes social action in its audience. In other hand, its hermeneutic aspect signifies author’s existential problems about human and destiny and helps audience understand historical role of author despite his efficiency. Ashura is the central axis in “Introduction” that carries two aspects of efficiency and hermeneutic in position of a tragic drama. This article explains its claim based on a mixed theoretical framework came to this conclusion that “Introduction” is located below “Kaviriat” based on its method and content and also in categorized as “Islamiat and Ejtema’yiat” and in this view it can be regarded to have features of a literary text.این مقاله به تبیین وجوه هرمنوتیک «مقدمه» منثور شاعرانه بر سخنرانی «حسین وارث آدم» در مجموعه آثار شماره 19 علی شریعتی میپردازد. در اینجا، «مقدمه» یک اثر ادبی مستقل و نزدیک به یک متن نمایشی فرض شده که بر اساس پیرنگ و مؤلفههای آن، حامل آثار کارکردی در خواننده و عامل برانگیختن او به کنش اجتماعی است. از سوی دیگر وجه هرمنوتیک آن دلالت بر دغدغههای وجودی نویسنده در باب انسان و سرنوشت و درک نقش تاریخی نویسنده، فارغ از جنبة اثربخشی دارد. عاشورا، محور مرکزی در «مقدمه» است که در مقام یک نمایش تراژیک حامل هر دو جنبة اثربخشی و تأویلی است. نوشتار با تبیین مدعای خود بر اساس یک چارچوب نظری تلفیقی به این نتیجه دست مییابد که «مقدمه» از لحاظ روش و محتوا هم در ذیل کویریات و هم در شمار اسلامیات و اجتماعیات قرار میگیرد و از این منظر واجد کارکردهای یک متن ادبی است. http://literature.ihss.ac.ir/fa/Article/Download/9949مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش زبان و ادبیات فارسی1735-1030113020131221Analyzing the Concept of Social, Philosophical and Political Critiques In Series of Poetries of Qeysar Aminpourتحليل مفهوم انتقادهاي اجتماعي، فلسفي و سیاسی در مجموعه اشعار قيصر امينپور110faهاجر آزاد مصطفی گرجی دانشگاه پیام نور2015825Qeysar Aminpour is one of the most famous and distinctive artists of Iran’s Contemporary Literature who had tried to compose poem in different areas and poesy forms. He is a critical poet and his poems involves social criticism with philosophical background from 1980s with “Morning Breathe” (1985) to 1990s with “Sudden Mirrors” (1994) and 2000s with “Flowers are all Sunflowers” (2001) and “Grammar of Love” (2008). Among all theses, and based on discourse and deep structure changes of Qeysar Aminpour poems in these three periods, author attempts to analyze the Protest issue which is one the mental problems of poets and authors from past to now and contemporary human is involved with it based on his/her surrounding issues in 4 sections of nature, naturology of Protest, existentialism, teleology, and moral grandeur and dignity of Protest.یکی از چهره های برجسته و شاخص ادبیات امروز ایران، «قیصر امینپور» است که در حوزه ها و قالب های مختلف شعری طبع آزمایی کرده است. او شاعر منتقدی است. اشعار او به هر میزان از دهۀ شصت با «تنفس صبح» (1363) به دهۀ هفتاد با «آینه های ناگهان» (1372) و از آن به دهۀ هشتاد با «گل ها همه آفتاب گردانند» (1381) و «دستور زبان عشق» (1386) نزدیک میشود، در بردارندۀ نوعی نقد اجتماعی با مايههاي فلسفي است. در این میان، نویسنده در نظر دارد با توجه به تحول گفتمانی و ژرف ساختی اشعار امینپور در این سه دوره، مسئلۀ اعتراض را که یکی از درگیریهای ذهنی شاعران و نویسندگان از گذشته تاکنون بوده و انسان معاصر هم با توجه به مسائل پیرامون خود مبتلا به آن است، در چهار بخش ماهیت و ماهیتشناسی اعتراض، وجودشناسی، غایتشناسی و شأن اخلاقی اعتراض و تحلیل بررسی کند.
http://literature.ihss.ac.ir/fa/Article/Download/9950