مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش زبان و ادبیات فارسی1735-1030206420221214A comparative analysis poetry and painting in Safavid era Based on theory of Henry Remakتحلیل تطبیقی شعر و نقاشی عصر صفوی با تکیه بر آرای هنری رماک5181faمراداسماعیلیعضو هیات علمی دانشگاه گنبدکاووس2019717As an interdisciplinary study in comparative literature, this paper is to address the linkage between literature and painting in Safavid era. Integrating Remak’s theory of Comparative Literature and Art, this study is to disclose how the same concept can be represented in different forms in poetry and painting in that era. Findings show that poetries and paintings in the investigated era are not in the perpetuation of previously dominant styles. Rather, poetry and painting in this era has their own special paradigm. In fact, Safavid poets and painters enjoy a set of common principles which cannot be compared with the previous eras. Furthermore, secularism is one main presupposition which make the building blocks of thought and art in the era. Indeed, the poets and painters in the era have created their own work in various forms such as: realism, partialism (micro reading), entertainment-related reading, using surrounding elements, etc. which all are the main components of secularism. این مقاله پژوهشی بینارشته ای در قلمرو ادبیات تطبیقی است که به مطالعه ارتباط بین ادبیات و نقاشی عصر صفوی می پردازد و با استفاده از نظریه ادبیات تطبیقی هنری رماک، در پی تبیین این موضوع است که چگونه مفهومی یکسان، به اشکال متفاوت در شعر و نقاشی این عصر نمود یافته است. بر اساس یافته-های این پژوهش، شعر و نقاشی این عصر را نمی توان ادامه و دنباله سبک های پیشین دانست؛ بلکه شعر و نقاشی این دوره، دارای ویژگیهای متمایز خود بوده و شاعران و نقاشان عصر صفوی به مجموعه ای از اصول و موازین مشترک پایبندند که با موازین دوره های قبل قابل مقایسه نیست. همچنین، زمینی شدن یکی از پیشفرض هایی است که اساس اندیشه و هنر قرن یازدهم را شکل می-دهد و شاعران و نقاشان عصر مورد بررسی به شکل های مختلفی از قبیل: واقع-گرایی، جزئی نگری، لذت بخشیدن، استفاده از عناصر پیرامون و... که همگی از مؤلفه های زمینی شدن هستند، به خلق آثار خود دست یازیده اند. http://literature.ihss.ac.ir/en/Article/Download/11360مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش زبان و ادبیات فارسی1735-1030206420221214The Configuration of Time and Narration in Asfar-e-kateban by Aboutorab Khosraviپیکربندی زمان و روایت در رمان «اسفار کاتبان» نوشته ابوتراب خسروی109135faپروین سلاجقهدانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز2021820Thinking about the issue of "time" and trying to make tangible the type of its passage on man, has always been the attention of scientists of various sciences, especially, thinkers in the field of humanities. However, showing the passage of this concept, especially in the field of understanding it in the cycle of seasons and the transition of life from youth to old age, gives a sort of understanding of the presence and impact of time on phenomena, but more than anything, its traces can be found in works of art and literature, especially in stories and novels, which depict events with the help of narration. In this regard, this article is an attempt to investigate, analyze and track the way time works in the novel "Asfar Kateban", written by Abu Torab Khosravi. By using special narrative techniques and using the discourse of history, narrative and literature, this work has succeeded in displaying a special type of structuring of time in a kind of transhistorical discourse. This article is done in two parts. The theoretical part was written based on the theories of time from scientists in this field, and the second part has analyzed the type of function of time in this novel, considering the theoretical issues. The results obtained in this study indicate the type of function of time, history and narrative in a transhistorical discourse in this novel. اندیشیدن به مسئله «زمان» و تلاش برای ملموس کردن نوع گذر آن بر آدمی، همواره مورد توجه دانشمندان علوم مختلف، به ویژه حوزه علوم انسانی، بوده است. هر چند نمایش گذر این مفهوم، بهویژه در حوزه درک آن در چرخه فصول و گذار عمر از جوانی به پیری، به نوعی درکی از حضور و تأثیر زمان را بر پدیدهها به دست میدهد، اما به نظر میرسد بیشتر از هر چیزی میتوان رد پای آن را در آثار هنری و ادبی، به ویژه در داستان و رمان جستجو کرد که به کمک روایت، رخدادها را به تصویر میکشند. بر همین اساس، این مقاله تلاشی برای بررسی، تحلیل و پیگیری چگونگی کارکرد زمان در رمان «اسفار کاتبان» نوشته ابوتراب خسروی است که به کمک شگردهای خاص روایی و استفاده از گفتمان تاریخ، روایت و ادبیات موفق شده است گونه خاصی از پیکربندی زمان را در نوعی از فراگفتمان تاریخی به نمایش بگذارد. این مقاله دو بخش دارد؛ بخش نظری، با تکیه بر نظریههای زمان بر اساس نظریههای دانشمندان این حوزه و بخش دوم، تحلیل نوع کارکرد زمان در این رمان، با توجه به مباحث نظری است. نتایج به دست آمده در این بررسی، نشاندهنده نوع کارکرد زمان، تاریخ و روایت داستانی، در یک گفتمان فراتاریخی در این رمان است. http://literature.ihss.ac.ir/en/Article/Download/21127مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش زبان و ادبیات فارسی1735-1030206420221214Investigating the origins and ways to overcome dignity anxiety In the novel "Ketab-e Kham (Book of Bending)" by Alireza Seif al-Diniبررسي خاستگاهها و راههاي غلبه بر اضطرابِ منزلت در رمان «كتاب خَم» از عليرضا سيفالديني137166faایوبمرادیدانشگاه پیام نورعلي جمشیديدانشگاه پیام نور202213The need to be seen, affirmed, and recognized as successful human are emerging needs that have emerged as a result of material and technological advances in the modern age. Needs that, if left unmet, can lead to destructive anxiety. Contemporary philosopher Alain de Botton categorizes these anxieties as "dignity anxiety" and describes the causes and ways to deal with them. The idea put forward by Alain de Botton, was soon noticed by the authors, and numerous works in various artistic formats were created on this subject. Alireza Seif al-Dini's novel "Ketab-e Kham (Book of Bending)" is one of these works in which the author deals with the tumultuous life of a man who steps on his ideals in order to overcome the anxiety of dignity and to be recognized as a powerful husband and father. The present study, which has been written with a descriptive-analytical method, seeks to analyze the regressive process of his life while describing the backgrounds of the mentioned anxiety in the main character of the story. The results show that factors such as the importance of well-being and material development, changing the criteria for valuing poverty and wealth and the effectiveness of the offspring, along with fear of looking weak by the spouse and fear of not fulfilling paternal duties properly, cause anxiety in the person. The anxiety that the mentioned character seeks a way out of by paying attention to philosophy, art, the religious doctrine of death and the bohemian lifestyle. نياز به ديدهشدن، تأييدشدن و شناختهشدن بهعنوان انساني موفق، از جمله نيازهاي نوظهوراند كه متأثر از پيشرفتهاي مادي و تكنولوژيک در عصر مدرن پديدار شدهاند؛ نيازهايي كه در صورت برآوردهنشدن، فرد را دچار اضطرابهاي ويرانكننده ميکنند. آلن دوباتن، فيلسوف سرشناس معاصر، ضمن دستهبندي اين تشويشها ذيل عنوان «اضطراب منزلت»، به تشريح عوامل و راههاي مقابله با آن پرداخته است. ايدة طرحشده از سوي دوباتن، كه خود از زمرة پديدآورندگان آثار داستاني است، بهزودي از سوي نويسندگان مورد توجه واقع شد و آثار متعددي در قالبهاي مختلف هنري با اين موضوع خلق گرديد. رمان «كتاب خَم» از عليرضا سيفالديني يكي از نمونههاي متمايز اين آثار است كه نويسنده طي آن به زندگي پرفرازونشيب مردي پرداخته كه در راستاي غلبه بر اضطراب منزلت و شناختهشدن بهعنوان همسر و پدري قدرتمند، يا به تعبير متن «اسمورسمدار»، دچار سيري قهقرايي ميشود و پا بر سر آرمانهاي خود ميگذارد. پژوهش حاضر كه با روش توصيفي ـ تحليلي به نگارش درآمده، در پي آن است تا ضمن توصيف زمينههاي ايجاد اضطراب يادشده در شخصيت اصلي داستان، روند قهقرايي زندگي او را تحليل نمايد. نتايج نشان ميدهد عواملي همچون اهميتيافتن رفاه و پيشرفت مادي، تغيير معيارهاي ذهني ارزشگذاري فقر و غنا و اثرپذيري از القائات جمعيت «اسناب»ها، عواملياند كه در كنار ترس از ضعيف بهنظررسيدن در چشم همسر و هراس از ناتوانی در ايفاي مناسب وظايف پدري، باعث ايجاد اضطراب منزلت در شخصيت اصلي شدهاند؛ اضطرابي كه شخصيت يادشده راه رهايي از آن را در توجه به فلسفه، هنر، آموزة مذهبي مرگ و سبك زندگي بوهميايي جستوجو ميكند. http://literature.ihss.ac.ir/en/Article/Download/33273مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش زبان و ادبیات فارسی1735-1030206420221214Semiotic analysis of female identity and life in the novel "Va Digaran (And Others)" by Mahbobeh Mirqadiriتحلیل نشانهشناختی بحران هویت و زیست زنانه در رمان «ودیگران» از محبوبه میرقدیری83107faسپیدهسیدفرجیدانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقاتفرهادطهماسبیدانشگاه آزاد اسلامی اسلامشهررقيهصدراييدانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران2022331Reading stories and novels is one of the ways to study the sociology of society and get acquainted with its cultural and social issues. One of the social issues that has been considered in sociology and has been the focus of storytelling in literature is the issue of biosexuality. The issue of this research is the search for the biosexuality of Iranian women in the novel "Va Digaran (And Others)"and how to explain it with a semiotic perspective. Knowing this in novels can provide a lot of information about society and the views of people in society; One of the tools that can make this possible is social semiotics. In this article, an attempt has been made to clarify the hidden angles of the identity and biosexuality of Iranian women by examining the social signs of the novel "Va Digaran (And Others)"by Mahboubeh Ghadiri using the semiotics of Giro. Findings show that identity is the most important concern of the author and also the main character of the novel (narrator) as the second wife of a married man, seeks to explain aspects of his sexuality that have not previously appeared in the literature. The most important social symbols used in the novel are "place, language and name". Through the language, the narrator reveals women's bio-sexuality with hidden and overt references to female sexual experiences such as puberty, motherhood, abortion, and so on. Mir Ghadiri also well has represented and implicitly has objected to the patriarchal discourse order through the codes of social etiquette (customs). خواندن داستان و رمان یکی از راههای بررسی جامعهشناختی جامعه و آشنایی با مسائل فرهنگی و اجتماعی آن است. یکی از مسائل اجتماعی که در جامعهشناسی بدان توجه شده و در ادبیات نیز محور روایت داستانی قرار گرفته، مسئلۀ زنان است. مسئله این پژوهش جستوجوی هویت زن ایرانی در رمان «ودیگران» و نحوۀ تبیین آن با رویکردی نشانهشناسانه است. شناخت این موضوع در رمانها میتواند اطلاعات بسیاری درباره جامعه و دیدگاههای افراد جامعه به دست دهد؛ یکی از ابزارهایی که میتواند این کار را میسر کند نشانهشناسی اجتماعی است. نشانهشناسی یکی از رویکردهای پژوهشی است که به بررسی نشانهها در جهت درک معانی نهفته در متن میپردازد. در این مقاله تلاش شده است تا با بررسی نشانههای اجتماعی رمان «ودیگران» اثر محبوبه میرقدیری با استفاده از نشانهشناسی پیر گیرو، زوایای پنهانی از بحران هویت و زیست زنان روشن شود. یافتهها نشان میدهد که هویت مهمترین دغدغه نویسنده است و همچنین شخصیت اصلی رمان (راوی) در مقام همسر دوم یک مرد متأهل، درصدد تبیین ابعادی از هویت خود است. مهمترین نشانههای اجتماعی به کار رفته در رمان، مکان، زبان و نام است. راوی از طریق زبان با اشارات پنهان و آشکار به تجربیات جنسیتی زنانه مانند تجربۀ بلوغ، مادری، سقط جنین و... زیست جنسی زنان را بازمینمایاند. همچنین میرقدیری از طریق رمزگانهای آداب معاشرت (آداب و رسوم)، نظم گفتمانی مردسالار را به خوبی نمایانده و بدان به صورت ضمنی اعتراض کرده است.
http://literature.ihss.ac.ir/en/Article/Download/36436مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش زبان و ادبیات فارسی1735-1030206420221214Rakhsh: horse entrusted from Garshasp to Rostamرخش؛ اسبِ واگذارشدۀ گرشاسپ به رستم120faسعیدشهروئیدانشگاه بیرجندابراهیم محمدیدانشگاه بیرجندسیدمهدیرحیمیدانشگاه بیرجند2022128In this article, by analyzing the text and using a comparative method, the similarities between Rostam and Gershasep are examined from the point of view of the physical characteristics of the horses of those two. After receiving the title of world heroism, Rostam stands against Afrasiab who has sent a large army to invade Iran. But in order to stand against the Turanians and set foot on the battlefield, he wants two things from Zal: one is a mace and the other is a horse. First, Zāl gives the mace of Garshasp- his great grandfather-to Rostam and then, by gathering many herds of horses, provides the conditions for Rostam to choose a suitable horse. Rostam chooses a slim waist horse from various horses. Regarding to the meaning of Garshasp's name and also attending to many similarities between him and Rostam, such as: being born from mother's side, being similar in dealing with fire, falling into a holl, a similar battle with Akvān and Gandarva, etc. it is hypothesized that Garshasp, who means the owner of a thin horse, in addition to his mace, gives his slender horse to Rostam as well. So, Rakhsh can be a reflection of the part "Kres" or "Kresh" in the name "Garshasp" which means lean horse. در این نوشتار، به روش بازکاوی متن و با شیوۀ تطبیقی، همسانی رستم و گرشاسپ از دید ویژگی تنانه و کالبدینۀ اسبان آن دو پهلوان بررسی و تحلیل میشود. رستم پس از ستاندن جهان پهلوانی، در برابر افراسیاب که سپاهی انبوه برای تازش به ایران شهر گسیل داشته، درمی ایستد؛ اما برای ایستادگی در برابر تورانیان و پایگذاری به نبردگاه، دو چیز از زال می خواهد: یکی گرز و دیگری اسب. زال نیز نخست گرز نیای خود، گرشاسپ پهلوان را که به سام رسیده بود، به تهمتن میدهد و سپس با گردآوردن گله های بسیار از اسبان، زمینه را برای گزینش اسبی درخور و فراسویی برای تهمتن فراهم می آورد. رستم از میان اسبان گوناگون، اسبی میان لاغر برمی گزیند. درنگ در معنی نام گرشاسپ و فرادید نهادن همانندی های بسیار میان او و رستم، همچون زاده شدن از پهلوی مادر، همسانی در برخورد با آتش، فروافتادن در جایی گود، نبرد همسان با اکوان و گندرَو و... این انگاره را سامان می دهد که گرشاسپ که به معنی دارندۀ اسب لاغر است، در گذر اسطوره به حماسه، افزون بر گرز خویش، اسبِ میان لاغر خود را در حماسۀ ملی به تهمتن وا می گذارد و بدین گونه رخش، یادگاری می تواند بود از بخش «کِرِس» یا «کرش» در نام «گرش اسپ» که به معنی اسب نزار است. http://literature.ihss.ac.ir/en/Article/Download/33664مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش زبان و ادبیات فارسی1735-1030206420221214Literature beyond the world of zero and one A review of the literature from the perspective of Fuzzy logicادبیات فراتر از جهانِ صفر و یک؛ بررسی ادبیات از دیدگاه منطق فازی2150faزهره کافیدانشگاه کاشانامیرحسین مدنیدانشگاه کاشان2022529To know this subject that the literature has Fuzzy nature not Aristotelian, can help audiences and analyzers to have a more open view when dealing with texts. Literature, like any other science and art, has the ability to be evaluated, and according to the logic that governs it, one can judge whether any text is literary or not. For this reason, concepts such as literature, mystical literature, Aristotelian logic and fuzzy logic have been defined in this research, and then the relationship between literature and Aristotelian and fuzzy logic has been investigated. In this analysis, four main literary elements of a text (emotion, imagination, polysemy and form) have been analyzed in a fuzzy diagram along with an example of Persian literature. In all four cases, the result shows that a text can be placed in the circle of literature by having a degree of each of these four elements, and its literary ratio is determined according to the degree of these elements. In all four cases, the result shows that a text can be placed in the circle of literature by having a degree of each of these four elements, and its literary ratio is determined according to the degree of these elements. دانستن این موضوع که ادبیات دارای سرشتی فازی است و نه ارسطویی، کمک میکند تا مخاطبان و تحلیلگران در مواجهه با متون، نگاه بازتری داشته باشند. ادبیات مانند هر دانش و هنر دیگری، قابلیت ارزیابی دارد و با توجه به منطق حاکم بر آن میتوان دربارة ادبی بودن یا نبودن یک متن داوری کرد. ازاینرو، در این پژوهش ابتدا مفاهیمی چون: ادبیات، ادبیات عرفانی، منطق ارسطویی و منطق فازی تبیین شدهاند و سپس رابطة ادبیات با منطق ارسطویی و فازی بررسی شده است. در این سنجش، با روش تحلیلی، چهار عنصر اصلیِ ادبی بودن یک متن (عاطفه، تخیل، چندمعنایی و فرم) در نموداری فازی همراه با شواهد مثالی از ادبیات فارسی تحلیل شدهاند. در هر چهار مورد، نتیجة حاصلشده نشان میدهد که یک متن میتواند با دربرداشتن درجهای از هر یک از این چهار عنصر، در دایرة ادبیات قرار بگیرد و متناسب با درجة برخورداری از این عناصر، نسبت ادبی آن مشخص میگردد؛ در نتیجه لزومی ندارد که به شکل منطق دوارزشی و مطلقِ صفرویک در منطق ارسطویی، همة عناصر را در بالاترین درجة ممکن دارا باشد. به این ترتیب ثابت میشود که منطق حاکم بر ادبیات، منطق فازی است.
http://literature.ihss.ac.ir/en/Article/Download/37917