@article{ author = { andmohammad Khosravishakiband }, title = {A Survey on Logical Layers of Reasoning in Allegories of Marzban nameh}, journal = {Pazhūhish-i Źabān va Adabiyyāt-i Farsī}, volume = {14}, number = {0}, page = {51-79}, year = {2019}, publisher = {Institute of Humanities and Social Studies ihss}, issn = {1735-1030}, eissn = {2821-0395}, doi = {}, abstract = {Ethical Allegory is a story in which the theme overcomes the image and the form of the story and the characters are just devices to communicate a predefined and ordinary message. Ethical stories in Marzbannameh are the exact instances of such allegories. In most stories in Marzbannameh, Allegories consist of three logical kevels based on reasoning, and it is possible to draw the pattern ABA for all the allegories in Marzbannameh, i.e. Allegory in Marzbannameh is a movement which starts from point A, and moves to point B, and then it refers back again to point A. The structure of allegory in Marzbannameh is a recursive and closed one. This pattern proved to be effective in satisfying the reader, communicating the message, emphasizing and fixing the meaning, searching the sense, eliminating the delusion, and excluding neglect. This specific uniform pattern of allegory has become powerful through convincing and satisfying the readers. The structure of allegory will be analyzed in this article.}, keywords = {Reasoning allegory Marzbannameh logic, story}, title_fa = {تحلیل لایه‌های منطقی استدلال در تمثیل‌های مرزبان‌نامه}, abstract_fa = {تمثیل اخلاقی، قصه‌ای است که در آن درون مایه بر تصویر غلبه دارد و صورت قصه و اشخاص تنها ابزاری هستند که یک پیام عادی و از پیش تعیین شده را بیان می‌کنند. حکایات اخلاقی در کتاب مرزبان نامه، نمونه‌های دقیق این تمثیل هستند. تمثیل در اغلب داستان‌های مرزبان نامه از سه سطح منطقی مبتنی بر استدلال تشکیل شده است که می‌توان الگوی ABA را برای همه تمثیل‌های موجود در مرزبان نامه طراحی کرد؛ به این معنا که تمثیل در مرزبان نامه، حرکتی است از نقطه A به B و سپس برگشتن به نقطه A. ساختار تمثیل در مرزبان نامه، ساختاری دوری و بسته است. این برهم نمایی آغاز در پایان هر تمثیل در اقناع مخاطب، تقریر پیام، تأکید و تثبیت معنا، تحقیق مفهوم، رفع توهم و دفع غفلت مؤثر افتاده است. این الگوی خاص یکنواخت و واحد تمثیل در مرزبان نامه در اثبات یک موضوع و اقناع مخاطب قدرت شگرفی یافته است. چگونگی این ساختار و واکاوی آن در این مقاله بررسی شده است. }, keywords_fa = {استدلال تمثیل مرزبان‌نامه منطق داستان}, URL = {rimag.ir/fa/Article/10456}, eprint = {rimag.ir/fa/Article/Download/10456},