@article{ author = { and }, title = {A Comparative Study of Education in Saadi’s Works and Tagor's Poems }, journal = {Pazhūhish-i Źabān va Adabiyyāt-i Farsī}, volume = {13}, number = {0}, page = {1-10}, year = {2015}, publisher = {Institute of Humanities and Social Studies ihss}, issn = {1735-1030}, eissn = {2821-0395}, doi = {}, abstract = {Undountedly different nations owe their educational doctrines to their intellectual characters. In order to understand the educational doctrine in Iran and other countries that is close or similar to Iran, studying Saadi’s and Tagor’s thoughts considered to be reasonable and significant. This research aims at dealing with this fundamental question that “what are the similarities and differences between the lyrical themes in Saadi’s works and Tagor’s poems?” Undoubtedly, the effect of cultural, climate, scientific, political and social factors has important role in forming these ideas, and is the reason of the similarities and differences in fundamental themes like paying attention to the nature of education, the value of life, death, aging, word, and etc. However, each one of these poets sometimes has his own ideas regarding a specific subject which is quite the opposite or independent of the other. In this article, the ups and downs of these poets’ ideas and their concordance and independence will be studied. }, keywords = {Comparative Literature Education Saadi Tagor Work themes}, title_fa = {بررسی تطبیقی تعلیم و تربیت در آثار سعدی و اشعار تاگور }, abstract_fa = {بی‌گمان، ملل گوناگون تعلیم و تربیت خود را مرهون خردمندانشان هستند. برای شناخت آرای تربیتی در ایران و کشورهایی که از نظر این افکار، نزدیکی و مشابهتی با آن دارند، مطالعۀ اندیشه‌های سعدی و تاگور مناسب و مهم به نظر رسید. توجه به این پرسش بنیادین که «میان مضمون‌های شعری سعدی و تاگور چه تفاوت‌ها یا شباهت‌هایی وجود دارد؟» موجب شکل‌گیری این تحقیق گشته است. بی‌شک تأثیر دلایل فرهنگی، اقلیمی، دانشی، سیاسی، اجتماعی و... در شکل‌گیری این افکار نقش پررنگی داشته است و عامل به وجود آمدن شباهت‌ها و تفاوت‌هایی در موضوعات مبنایی است، مانند: توجه به ماهیت تربیت، ارزشمندی زندگی، مرگ، پیری، سخن و... . اما شاعران مورد نظر گاهی در هر موضوع، افکار خاص خود را دارند که کاملاً با دیگری متضاد یا مستقل است. مقالة حاضر به بررسی فراز و نشیب‌های آرای تربیتی این شاعران و هم سویی یا استقلال هر یک می‌پردازد. }, keywords_fa = {ادبیات تطبیقی تعلیم و تربیت سعدی تاگور درونمایه آثار}, URL = {rimag.ir/fa/Article/10216}, eprint = {rimag.ir/fa/Article/Download/10216},