Mendeley TY _ JOUR ID - 13940622104641156 TI - بررسی تبادل معنا در کتاب‌هاي درسی علوم انسانی: در چارچوب دستور نظام‌مند نقش‌گرای هلیدی از منظر فرانقش بینافردی* (رویکردی نقشگرا) JO - پژوهش زبان و ادبیات فارسی JA - ES LA - fa SN - 1735-1030 AU - اعلايی مریم AU - آقاگلزاده فردوس AU - دبیرمقدم محمد AU - گلفام ارسلان AD - AD - AD - AD - Y1 - 1389 PY - 1389 VL - 17 IS - 8 SP - 1 EP - 10 KW - کتاب‌های درسی علوم انسانی دستور نظام‌مند نقش‌گرای هلیدی فرانقش بینافردی وجه نهاد DO - N2 - هلیدی در دستور نقش‌گرای نظام‌مند خود بر این باور است که هدف اصلی زبان انتقال معناست و به همین منظور گویشوران برای تبادل معنا متن را می‌سازند، یعنی در تعامل؛ تبادل اصوات، کلمات یا جملات مد نظر نیست بلکه آنچه اهمیت دارد رد و بدل کردن معنا است. هدف از تدوین این مقاله بررسی کتاب‌های درسی علوم انسانی سازمان سمت در چارچوب دستور نظام‌مند هلیدی و به طور خاص فرانقش بینا فردی است. روشی که در این تحقیق به‌کار گرفته شد توصیفی- تحلیلی است. نتیجه بدست آمده بیانگر آن است که نویسنده با استفاده از جملات خبری در بسامد بسیار بالا صرفاً به ارائه اطلاعات پرداخته و این امر موجب می‌شود تعامل دو سویه رخ ندهد و نویسنده به هدف خود که همانا انتقال مفاهیم به طرف مقابل است نرسد. UR - rimag.ir/fa/Article/10058 L1 - rimag.ir/fa/Article/Download/10058 ER -